Enligt sansade skribenten Anders Engman på Sydsvenskan, som skriver att ATGs nya avtal med SHL kommer att kosta ca 40 milj per år ( http://blogg.sydsvenskan.se/engman/2015/09/20/shl-avtalet-rondens-chefredaktor-och-ivan-sjoberg/) , vilket låter som en korrekt siffra om man betänker vad Svenska Spel tidigare betalat för liknande sponsring enligt följande artiklar:

https://www.shl.se/artikel/16196/

http://media.svenskaspel.se/sv/2015/06/04/satsning-pa-bredd-och-mangfald-i-nytt-sponsoravtal-med-svenska-ishockeyforbundet/

http://media.svenskaspel.se/sv/2015/09/14/svenska-spel-tecknar-nytt-sexarigt-avtal-med-hockeyallsvenskan/

Således en sponsorökning med ca 500% enär ATG huvudsakligen sponsrat Olympiska Laget samt Paraolympicslaget med ca 15 miljoner per år. Nu tillkommer således en kostnadsökning på 40 miljoner ytterligare.

Detta för ett företag som redan spenderat flera 100 miljoner i år på nya studio, positioneringsteknik och inte minst nya atgsajten. Pokalåret 2018 ter sig avlägset om man säger så.

snacket går

 

 

 

 

 

 

 

 

MEN

Såsom synnerligen kunniga Magnus Berglund @markatainment  säger, en välgjord sponsringsavtal innehåler också motprestationer och kanske hittar vi därmed en av orsakerna till v75-nyatider just genom detta avtal.

Betänk om ATG visar V86/ V75 på storbild vid samtliga hockeymatcher som passar under säsongen, då finns det en spinoffmöjlighet som förlåter mycket tokerier. Men som vanligt med Skarplöth är transparensen NOLL, vilket gör att allt blir spekulationer. Men det vore ju kul med en positiv nyhet mitt alla kostnadsökningar och spelminskningar.

Hoppas !