SÅ ARBETAR ATG MOT PENNINGTVÄTT

  • Den 1 augusti 2017 trädde den nya penningtvättslagen ikraft i Sverige. Detta innebär att spelbranschen omfattas av de aktiva åtgärder som lagen kräver av verksamhetsutövare i syfte att förhindra att verksamheten utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism.

    Syftet med penningtvättslagen kan delas upp i två delar, att förhindra penningtvätt och att rapportera om något avvikande inträffar i verksamheten. De verktyg som omnämns i lagstiftningen för att uppnå syftet med lagen är kundkännedom, löpande monitorering av ekonomiska transaktioner, intern utbildning samt krav om rapportering av misstänkta transaktioner till Finanspolisen.

    För att identifiera de interna riskerna ska verksamhetsutövare genomföra årliga interna riskanalyser som ska ligga till grund för var verksamheten ska fokusera sina resurser enligt principen om ett riskbaserat förhållningssätt.

    ATG och kundkännedom

    Känna-din-kund-åtgärder, eller att ha kundkännedom, är ett centralt verktyg för att motverka penningtvätt inom alla verksamheter. Att ha tillräcklig kännedom om kunden gäller inte enbart kunder som vill spela på hästar. Även när ATG ingår ett samarbete med exempelvis ett annat företag, ombud eller en internationell partner, omfattas de av kundkännedomsåtgärderna. Det innebär att ATG måste samla in information om den förväntade relationen, säkerställa identiteten på motparten och eventuella risker som kan associeras med det andra företaget eller dess tjänster/ägare och även följa upp affärsförbindelsen. Lotteriinspektionen ska även granska alla ATG:s ombud och göra en så kallad lämplighetsprövning av både spelanordnare och ombud innan dessa får erbjuda försäljning av spel.

    För spelare

    För spelare finns särskilda krav i penningtvättslagen om både när en spelare ska identifieras och när känn-din-kund åtgärder ska genomföras. Spelare ska först och främst tänka på att alltid vara beredda att visa legitimation i samband med att en insats görs eller en vinst ska hämtas ut, oavsett belopp och på förfrågan.

    ATG ska ha kundkännedom om spelare som öppnar ett ATG-konto, samt om en spelare vinner eller lägger en insats över 20 000 kr. Detsamma gäller vinster eller spel som har ett uppenbart samband och som sammanlagt överstiger 20 000 kr. ATG ska då säkerställa att verksamheten har kundens uppgifter registrerade och kontrollerade. För att kunna hantera kundkännedom på enklaste sätt har ATG beslutat att alla spelare som vinner eller vill lägga en insats på sammanlagt 20 000 kr behöver ha ett ATG-konto.


    För spelare utan svensk folkbokföring

    ATG får enligt tillståndet från regeringen inte erbjuda personer som inte är folkbokförda i Sverige ATG-konto. Spelare som inte är folkbokförda i Sverige kommer registreras i ATGs system i enlighet med penningtvättslagen, men utan att ett ATG-konto skapas.

    Enligt ATG:s interna riktlinjer accepteras, förutom svenska legitimationer, pass och nationellt ID från EU och EFTA-länder. Från övriga länder accepteras enbart pass.

    Monitorering och spårbarhet

    Kundkännedomen ska ligga till grund för ATG:s interna kontroller av spel och kundernas spelande. Monitoreringen ska även användas som kontroll av och uppföljning av affärsförbindelser med företag som agerar ombud eller är internationella partners. Syftet med monitorering av transaktioner och affärsförbindelser är att se till att ATG:s verksamhet inte utsätts för penningtvättsförsök. Alla avvikelser ska utredas och följas upp och finns det tecken på penningtvätt eller finns oklarheter även efter en intern utredning ska händelserna rapporteras till Finanspolisen. En viktig del i arbetet med monitorering av transaktioner och spelmönster är även spårbarheten. Hela kedjan i en transaktion ska kunna spåras och det inkluderar även säljarna som säljer spel. Varje säljare av spel ska ha en individuell inloggning. Alla transaktioner som sedan görs på den individuella inloggningen registreras för att kunna spåras, om nödvändigheten skulle uppstå.

    ATG kommer även göra fysiska stickprovskontroller på plats hos ombud för att säkerställa att personal hos ombud inte använder sig av någon annans inloggning.

  • ATG har tydligen begränsad  kontroll gällande utländska samarbetspartners, för det gäller inte samma regler i Danmark, Norge, Finland, Malta, Tyskland , enär dessa länder ” TOLKAT” Penningtvättsdirektivet olika. Likväl står det TYDLIGT i ovanstående reglemente att dessa samarbetspartners äger skyldighet att ha likvärdig kontroll på såväl spelande kund som vinnande kund , likställt med reglerna i Sverige, således gäller inte LOKALA regler och föreskrifter, utan samarbetspartners äger samma skyldigheter som gäller licensköpare i Sverige. Eftersom detta nu bevisligen, inte gäller , förutsätter jag att Lotteriinspektionen helt enkelt tvingar ATG att pausa samtliga samarbetspartners som inte uppfyller de SVENSKA villkoren, enär det annars gäller olika regler för Svenska medborgare och tex Maltesiska medborgare, och det är INTE vad ATGs reglemente beskriver här ovanför. Knappast heller vad spelregleringen föreskriver , och detta problem föreligger inte för NÅGRA andra licensköpare än möjligen Svenska Spel, enär samtliga andra har stenhårda KYC-krav, dvs KNOW YOUR CUSTOMER.
  • Vill ATG sälja sina spel till utländska samarbetspartners måste exakt samma villkor gälla där som här , om inte så är fallet SKA DET BESKRIVAS vilka regler som gäller i vilka länder, för det äger kunden rätt att veta.